Γιώργος Προκοπίου:

 

Πώς ο Έλληνας εφοπλιστής λύνει


το ενεργειακό πρόβλημα της Γερμανίας

 

 

PROKOPIOU 2

 

 

 

Ο γνωστός μας έλληνας εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου, ο οποίος έχει πάρει τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά -αλλά το θέμα βρίσκεται στο Συμβούλιο της Επικρατείας για τον προβλήτα 4 που διεκδικεί ο Δήμος Χαϊδαρίου- φαίνεται πως λύνει το ενεργειακό πρόβλημα της Γερμανίας.

 

Με τη βοήθεια της ελληνικών συμφερόντων εταιρείας Dynagas για τη δημιουργία πλωτών σταθμών υγροποιημένου φυσικού αερίου η Γερμανία προσπαθεί να απεξαρτηθεί από το ρωσικό αέριο

 

«Είμαστε καλά προετοιμασμένοι ενεργειακά για τον χειμώνα» δήλωσε την Πέμπτη από το βήμα της Ολομέλειας της γερμανικής Βουλής ο αντικαγκελάριος και υπ. Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ. Η ενεργειακή απεξάρτηση από τη ρωσική ενέργεια και ιδιαίτερα από το ρωσικό φυσικό αέριο βρίσκονται στην κορυφή των προτεραιοτήτων της γερμανικής κυβέρνησης από το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία. Οι προσπάθειες για αναζήτηση νέων πηγών φυσικού αερίου πλέον παίρνουν σάρκα και οστά, καθώς αυξάνονται οι πιέσεις από τη ρωσική πλευρά.
Στο πλαίσιο της ενεργειακής στροφής της Γερμανίας ιδιαίτερο βάρος πέφτει πλέον στο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), με τον Γερμανό υπουργό να εναποθέτει μεγάλες ελπίδες στη γρήγορη διασύνδεση των σχεδιαζόμενων πλωτών μονάδων LNG με το γερμανικό δίκτυο παροχής ενέργειας. H Γερμανία πρόκειται να αποκτήσει συνολικά τέσσερις πλωτές εγκαταστάσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου προσεχώς, δύο εκ των οποίων θα προέλθουν με μίσθωση ειδικών τάνκερ από την εταιρεία Dynagas του Έλληνα εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου.
Σύμφωνα με πρόσφατο δελτίου Τύπου του γερμανικού ενεργειακού κολοσσού Uniper με έδρα το Ντίσελντορφ, που εκπροσωπεί τη γερμανική πλευρά στο όλο εγχείρημα, η Dynagas θα συμμετάσχει στα γερμανικά σχέδια ενεργειακής απεξάρτησης από το ρωσικό αέριο με δύο υπερσύγχρονα τάνκερ, το Transgas Force και το Transgas Power. Όπως αναφέρει η κοινή ανακοίνωση των δύο εταιρειών, πρόκειται για δύο πλωτές μονάδες υγροποιημένου φυσικού αερίου κατασκευής του 2021, οι οποίες ταυτόχρονα πληρούν υψηλές προδιαγραφές ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος. Οι μονάδες αυτές αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία το 2023, κάτι που εξαρτάται από την ολοκλήρωση των απαιτούμενων χερσαίων έργων για τη μεταφορά LNG.

Αναβαθμίζεται η ελληνογερμανική ενεργειακή συνεργασία
Η σχετική συμφωνία υπεγράφη πρόσφατα στο Βιλχελμσχάφεν της Κάτω Σαξονίας στη Βόρεια Θάλασσα, παρουσία του υπ. Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ. Εκεί αναμένεται να λειτουργήσει και πρώτος πλωτός σταθμός LNG, με τον δεύτερο να έχει προβλεφθεί για το Μπρουνσμπύτελ στο κρατίδιο Σλέσβιγκ-Χολστάιν. Οι άλλοι δύο πλωτοί σταθμοί LNG αναμένεται να κατασκευαστούν αργότερα, πιθανώς στο Ροστόκ ή το Αμβούργο.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Γκερντ Χέλερ για την οικονομική εφημερίδα Handelsblatt οι δύο μονάδες LNG του Έλληνα εφοπλιστή, σε συνδυασμό με άλλες δύο νορβηγικών συμφερόντων της εταιρείας Höegl LNG, «θα μπορούσαν να τροφοδοτήσουν το γερμανικό ενεργειακό δίκτυο με έως και 30 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου τον χρόνο» δηλαδή «με τα δύο τρίτα της συνολικής ποσότητας που εισήγαγε πέρυσι η Γερμανία από τη Ρωσία».
Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για σημαντική ελληνογερμανική συνεργασία στον τομέα της ενέργειας, που αναβαθμίζει και τον ρόλο της Ελλάδας ως ενεργειακού «παίκτη» στη σκιά της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία. Eίναι γνωστή άλλωστε η δυναμική παρουσία εδώ και δεκαετίες ανά τον κόσμο ελληνικών δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου. Πλέον πολλοί Έλληνες εφοπλιστές εστιάζουν στο υγροποιημένο φυσικό αέριο, επενδύοντας μαζικά στον τομέα.

Τι ανέφερε στη Handelsblatt ο Γιώργος Προκοπίου
Μιλώντας στη Handelsblatt, ο Γιώργος Προκοπίου περιέγραψε πώς σε ηλικία έξι ετών δημιούργησε μια σχεδία από παλιές σανίδες στην παραλία της Γλυφάδας, οδηγώντας τη στον Σαρωνικό. «Όταν ένιωσα τα κύματα, ήξερα τι ήθελα να γίνω», σημείωσε.
Απέκτησε το πρώτο του πραγματικό πλοίο το 1972: με δύο συνεργάτες, αγόρασε το δεξαμενόπλοιο 55.000 τόνων «Pennsylvania» από την Getty Oil. Σήμερα, μέσω των εταιρειών του, διοικεί έναν στόλο με περισσότερα από 120 πλοία αξίας περίπου δύο δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Όταν το 2016 παρήγγειλε τα δύο πλοία – πλωτές μονάδες LNG από το κινεζικό κρατικό ναυπηγείο Hudong-Zhonghua, ουδείς είχε σκεφτεί ότι θα μπορούσε να ξεσπάσει πόλεμος στην Ουκρανία έξι χρόνια μετά, ούτε και τέτοιας έκτασης ενεργειακή κρίση. Όπως σημειώνει η Handelsblatt, η παράδοση των δύο πλοίων το φθινόπωρο του 2021 έδειξε ότι ο Έλληνας εφοπλιστής είχε σωστή διαίσθηση και καλό timing: Με τις τιμές του φυσικού αερίου να απογειώνονται, αυξήθηκαν και οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς LNG. Μέσα σε λίγους μήνες, οι ημερήσιες τιμές στην αγορά spot αυξήθηκαν από 50.000 σε περισσότερα από 300.000 δολάρια.
Μαζί με άλλες δύο πλωτές μονάδες FSRU που η Γερμανία μισθώνει από τη νορβηγική ναυτιλιακή εταιρεία Höegh LNG, τα πλοία του Προκοπίου μπορούν να τροφοδοτούν κάθε χρόνο έως και 30 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου στο γερμανικό δίκτυο. Αυτό ισοδυναμεί με σχεδόν τα δύο τρίτα της ποσότητας που εισήγαγε πέρυσι η Γερμανία από τη Ρωσία.
Αυτά τα δύο πλοία, σαν τα οποία υπάρχουν μόνο 48 στον κόσμο, κοστίζουν περίπου 300 εκατομμύρια δολάρια. Σύμφωνα με εκτιμήσεις από κύκλους του κλάδου, οι τιμές ναύλωσης είναι περίπου 200.000 δολάρια την ημέρα.
Όπως τονίζεται στο δημοσίευμα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατάλαβαν πολύ νωρίτερα από τους ανταγωνιστές τους από άλλες χώρες την αυξανόμενη σημασία του LNG στην αγορά φυσικού αερίου. Από τα 640 δεξαμενόπλοια LNG που πλέουν αυτή τη στιγμή στις θάλασσες του κόσμου, τα 135 ανήκουν σε Έλληνες πλοιοκτήτες, με τον Προκοπίου να ελέγχει 17 εξ αυτών.

Φωτ. ΙΝΤΙΜΕ

πηγή: kathimerini.gr
Με πληροφορίες από Deutsche Welle, Handelsblatt