Χ. ΑΡΩΝΗΣ: "ΘΕΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΟΙ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟΛΩΡΙΔΕΣ

ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΟΔΟ"

 

Γράφει ο Χάρης Αρώνης,

Τοπογράφος Μηχανικός ΕΜΠ και Δημοτικός Σύμβουλος της ΑΝΑΠΛΑΣΗΣ

Ενημερωτικά στοιχεία (για να ξέρουμε ακριβώς τι θα ισχύσει)

Την Τρίτη 17/2/2015 το Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης μας έπειτα και από τη θετική γνωμοδότηση της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου, επικύρωσε κατά πλειοψηφία την υπ’ αριθμ. Α-53050/4787/13 απόφαση του Υφυπουργού ΥΠΟ.ΜΕ.ΔΙ. η οποία είχε δημοσιευτεί στο ΦΕΚ Β 1252 /16-05-2014. Ξεκινά λοιπόν η κατασκευή Αποκλειστικών Λωρίδων Λεωφορείων (Α.Λ.Λ.) στην Ιερά οδό και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, σε πρώτη φάση μεταξύ Θηβών και Κηφισού. Συγκεκριμένα, από το ύψος της Καποδιστρίου έως την Φιλιππουπόλεως στο ρεύμα προς Αθήνα και από το ύψος της Φιλαδελφείας έως την Μοσχονησίων στο ρεύμα προς Χαϊδάρι, όπως σημειώνεται στην παρακάτω εικόνα. Σημειώνεται πως το ΦΕΚ περιλαμβάνει κι ένα επιπλέον κομμάτι, μεταξύ της Θηβών και της πλατείας Δαβάκη, όμως αυτό θα κατασκευαστεί αργότερα εφ’ όσον κριθεί απαραίτητο, μετά και την εμπειρία της λειτουργίας του αρχικού τμήματος .

Δικαίωμα διέλευσης και στάσης στις Α.Λ.Λ. κατά τις ώρες λειτουργίας τους έχουν μόνο τα δημόσια ή ιδιωτικά Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) (λεωφορεία, τουριστικά πούλμαν, σχολικά κλπ.), τα οχήματα έκτακτης ανάγκης (ασθενοφόρα, πυροσβεστικά, αστυνομικά κλπ.) και τα δίκυκλα. Οι ώρες ισχύος του μέτρου είναι 6πμ-9μμ τις καθημερινές, 6πμ -4μμ τα Σάββατα, ενώ δεν ισχύει Κυριακές και αργίες. Να σημειωθεί ότι επιτρέπεται σε όλα τα οχήματα η διέλευση στα τμήματα A.Λ.Λ. πριν από τις δεξιές στροφές εξόδου (π.χ. μπροστά από το μετρό, είτε για να στρίψουμε δεξιά στη Ν. Πλαστήρα ή στο απέναντι ρεύμα για να στρίψουμε δεξιά στην Αλ. Παπαναστασίου), όπως επίσης και σε ειδικά σημεία που θα σημανθούν με διακεκομμένη κίτρινη γραμμή ή/και ανακλαστήρες, προκειμένου να υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση σε παρόδιες χρήσεις.

Τέλος, το έργο της αστυνόμευσης των λεωφορειολωρίδων είναι ευθύνη της Τροχαίας Αττικής, με το ύψος του προστίμου εισόδου να είναι 200 ευρώ, ενώ σε περίπτωση στάθμευσης εντός τους, επιπλέον του προστίμου εισόδου, αφαιρούνται οι πινακίδες και απομακρύνονται τα οχήματα.

 Γιατί η λεωφορειολωρίδα στην Ιερά Οδό θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής μας και θα βοηθήσει στην ανάπτυξη του εμπορικού κέντρου

Το συγκεκριμένο τμήμα της Ιεράς Οδού σήμερα στην πράξη δίνει μόνο μία λωρίδα κίνησης ανά κατεύθυνση, καθώς μονίμως η δεύτερη λωρίδα είναι κατειλημμένη από (παρανόμως) σταθμευμένα οχήματα, τα οποία όχι μόνο δημιουργούν τεράστιο έμφραγμα στην κυκλοφορία, καθυστερήσεις στα δρομολόγια των λεωφορείων, αύξηση της ρύπανσης και εμπόδια στην εύκολη και ασφαλή κίνηση των πεζών, αλλά προσδίδουν και μια αντιαισθητική εικόνα στη «βιτρίνα» του Αιγάλεω, το εμπορικό του Κέντρο. Η εμπειρία πολλών χρόνων δείχνει ότι η Τροχαία δεν έχει τη δυνατότητα (πόρους, προσωπικό) να προστατεύσει την πόλη μας από το φαινόμενο (και δεν θα σχολιάσω τις φήμες που συχνά έρχονται στ’ αυτιά μας περί εντόνων πιέσεων από διάφορους παράγοντες «να είναι χαλαρή» με την παράνομη στάθμευση στην Ιερά οδό, είτε αλήθεια είτε ψέμα, το αποτέλεσμα μας ενδιαφέρει). Με την κατασκευή των λεωφορειολωρίδων, το πρόβλημα θα λυθεί «εν μία νυκτί». Όπως παντού όπου φτιάχτηκαν Α.Λ.Λ. ο κόσμος τις σεβάστηκε, έτσι θα γίνει και εδώ, αντίθετα με τις προβλέψεις ορισμένων ότι «δεν θα δουλέψει το μέτρο», καθώς φαίνεται μας θεωρούν συλλήβδην τους Αιγαλεώτες τριτοκοσμικούς και θα παρκάρουμε μες στις λεωφορειολωρίδες! Ας δούμε λοιπόν επιγραμματικά, τι θα κερδίσουν οι δημότες αλλά ΚΑΙ οι καταστηματάρχες με την υλοποίηση των Α.Λ.Λ.:

  1. Ριζική αλλαγή της εικόνας του εμπορικού κέντρου της πόλης, χωρίς παρκαρισμένα ΙΧ. Οι πεζοί θα κινούνται και θα διασχίζουν την Ιερά Οδό με μεγαλύτερη ευκολία και ασφάλεια προκειμένου να ψωνίσουν στα καταστήματα, ενώ οι διερχόμενοι (επιβάτες λεωφορείων, οδηγοί / συνεπιβάτες κλπ.) θα βλέπουν μια ομορφότερη αγορά, πιο θελκτική να την περπατήσουν στο μέλλον.

  2. Σημαντική βελτίωση της ροής των ΜΜΜ, άρα μεγαλύτερες ταχύτητες κίνησης και μικρότερες καθυστερήσεις δρομολογίων. Αυτό, σε συνδυασμό με όσα έχει στο πρόγραμμά της η νέα Δημοτική Αρχή (ενίσχυση της Δημοτικής Συγκοινωνίας και πίεση στον ΟΑΣΑ για ανασχεδιασμό των δρομολογίων ώστε να επανασυνδεθεί το εμπορικό μας Κέντρο με τους όμορους Δήμους), θα συμβάλει στο να αλλάξουμε όλοι νοοτροπία και να αποφεύγουμε την επιλογή του ΙΧ μας για την πρόσβαση στο κέντρο του Αιγάλεω. Η αποθάρρυνση χρήσης των ΙΧ στα κέντρα των πόλεων μέσω της ανάπτυξης των ΜΜΜ είναι η μόνη βιώσιμη λύση, κάτι που συνάδει με όσα πρεσβεύουν οι συγκοινωνιολόγοι παγκοσμίως, αλλά και με το μεσομακροπρόθεσμο πλάνο της νέας Δημοτικής Αρχής που έχει στο πρόγραμμά της τη γενικότερη κυκλοφοριακή υποβάθμιση της Ιεράς Οδού και την αναδιαμόρφωσή της με βάση τα αρχαιολογικά, πολιτιστικά και περιβαλλοντικά της στοιχεία.

  3. Το παραπάνω οδηγεί στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων των ΜΜΜ, κάτι που είναι θετικό όχι μόνο από πρίσμα οικονομικό, αλλά και περιβαλλοντικό (λιγότερα καυσαέρια στους πεζούς, δικυκλιστές και όσους κινούνται, επισκέπτονται τα καταστήματα ή μένουν στην Ιερά Οδό).

Οι παλιοί γνωρίζουν καλά ότι αν το Αιγάλεω άνθισε και απέκτησε το σημαντικό εμπορικό του κέντρο, αυτό που όλοι θέλουμε να στηρίξουμε και να αναπτύξουμε, το οφείλει στο παλιό «Τέρμα» των λεωφορείων. Κάθε μέτρο λοιπόν που ευνοεί τις δημόσιες μαζικές συγκοινωνίες, δεν μπορεί παρά να μας ωφελεί όλους.