Τα παρακάτω θέματα προσομοίωσης Πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα «Νεοελληνική Γλώσσα» δημοσιεύτηκαν στην έντυπη εφημερίδα μας

«ΑΙΓΑΛΕΩ Η πόλη μας», σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό οργανισμό «ΔΡΑΚΟΣ».
Θα ακολουθήσουν οι λύσεις σε επόμενη ανάρτηση, αργότερα.

 

 drakos arxiki

 

 

 

ΘΕΜΑΤΑ ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗΣ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ 2016
ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ


Οι µετανάστες δεν έρχονται «µόνοι κι άδειοι» στον καινούργιο τόπο. Φέρουν και το ιδιαίτερο φορτίο του ξεχωριστού πολιτισµού όπου γεννήθηκαν και διαµορφώθηκαν, «µεταφέρουν» στην ψυχή και το πνεύµα τους, την παράδοση και τις αξίες της κοινωνίας όπου διαπαιδαγωγήθηκαν και συγκρότησαν την κοινωνική τους ταυτότητα. Δεν είναι απρόσωποι εργάτες και «οµιλούντα» εργαλεία αλλά πολιτιστικές υπάρξεις και πνευµατικές οντότητες προσδιορισµένες από τις αρχές, τα ήθη και την κουλτούρα ενός άλλου πολιτισµικού κόσµου. Είναι δηλαδή φορείς, εκφραστές και «αναπαραγωγοί» ενός διαφορετικού πολιτισµού, που µέσα του διαπλάστηκαν ως άνθρωποι κι ο οποίος είναι το λίκνο της ύπαρξής τους κι η πηγή των νοηµάτων µε τα οποία δίνουν περιεχόµενο στη ζωή και βλέπουν τον κόσµο.
Η εγκατάστασή τους σε µια άλλη χώρα δηµιουργεί µια νέα πραγµατικότητα συµβίωσης διαφορετικών πολιτισµών, κι αυτό είναι κάτι που κι εµείς εδώ στην Ελλάδα το ζούµε έντονα τα τελευταία χρόνια. Η δική µας παράδοση και ταυτότητα βρέθηκε να συνυπάρχει µε «ξένες» παραδόσεις και νοοτροπίες. Κι αυτό είναι από µόνο του ένας εµπλουτισµός της εµπειρίας, αφού ο ορίζοντας του µυαλού πλαταίνει αντικρίζοντας κάτι καινούργιο και διαφορετικό. Το ασφυκτικό και µίζερο κλείσιµο στα εθνικά σύνορα δηµιουργεί ένα πνευµατικό κλίµα εγωιστικό και µια παραπλανητική εντύπωση µοναδικότητας. Η άφιξη, όµως, των ξένων πληροφορεί τους ντόπιους ότι υπάρχουν κι άλλοι άνθρωποι στον πλανήτη, άνθρωποι ζωντανοί µε διαφορετικά δεδοµένα και χαρακτηριστικά ζωής.
Η συνύπαρξη µε τον «ξένο» αποκαλύπτει διαφορετικούς κόσµους, δηλαδή άλλους τρόπους ζωής, κι έτσι καταλύει την επαρχιώτικη νοοτροπία της αποµόνωσης. Ο µετανάστης µπαίνει στην καθηµερινότητα του ντόπιου πληθυσµού και τον βοηθά να δει την ποικιλία της ζωής, ν’ ανακαλύψει τον πλούτο των περιπτώσεων του κόσµου. Άλλα ντυσίµατα, άλλα γαµήλια ήθη, άλλα µοντέλα ψυχαγωγίας, άλλοι κώδικες καθηµερινής συναναστροφής: τα στεγανά του κλειστού µικρόκοσµου σπάνε και όλοι µας αρχίζουµε ν’ αναγνωρίζουµε το διαφορετικό και να το σεβόµαστε.
Δεν είναι κάτι απόµακρο, που το µαθαίνουµε σαν εγκυκλοπαιδική γνώση από κάποιο ντοκιµαντέρ, αλλά είναι κάτι χειροπιαστό και ζωντανό. Κι αν αυτό το διαφορετικό το βλέπουµε καταρχήν στην εθνική διαφορά, τούτο το πνεύµα επεκτείνεται και γενικεύεται, γίνεται στοιχείο µιας νέας νοοτροπίας που αγκαλιάζει όλο το φάσµα της κοινωνικής ζωής. Σιγά σιγά µαθαίνουµε να συνυπάρχουµε και να σεβόµαστε καθετί το διαφορετικό- στην ιδιωτική ζωή, στις κοµµατικές επιλογές, στα καλλιτεχνικά ενδιαφέροντα, στις κοινωνικές αξίες κ.λ.π. κι έτσι καλλιεργούµε µια συνείδηση ελευθερίας, ένα ανθρώπινο πνεύµα ανοχής κι επιείκειας.
Ο «ξένος» µε τον καιρό γίνεται ο «γείτονας» κι ο «συνάδελφος», ο «άνθρωπος της διπλανής πόρτας, που έχει τις ίδιες έγνοιες και τις ίδιες αγωνίες µε µας, που τον πιέζουν τα προβλήµατα, που σπουδάζει παιδιά, που αρρωσταίνει ή µένει άνεργος και υποφέρει. Παύει να είναι ο «αλλοεθνής», που χωρίς λόγο δε σεβόµαστε τη σηµαία του, κι ο «αλλόθρησκος» που χωρίς λόγο περιγελούσαµε τα πιστεύω του και γίνεται ένας απλός άνθρωπος, συγκάτοικός µας στο ίδιο καθηµερινό βάσανο της βιοπάλης. Έτσι, καταρρέουν και αποµυθοποιούνται όλες οι αδικαιολόγητες προκαταλήψεις που καλλιεργούν την καχυποψία και το παράλογο µίσος ανάµεσα στους ανθρώπους.


Από τον ημερήσιο τύπο

 

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Α. Να γράψετε την περίληψη του κειµένου (100 – 120 λέξεις).
(25 µονάδες)

Β.1. «Η συνύπαρξη µε τον «ξένο» αποκαλύπτει διαφορετικούς κόσµους, δηλαδή άλλους τρόπους ζωής, κι έτσι καταλύει την επαρχιώτικη νοοτροπία της αποµόνωσης». Να αναπτύξετε το περιεχόμενο της φράσης σε 80 – 100 λέξεις.
(Μονάδες 10)

Β.2. Με ποιον τρόπο αναπτύσσεται η τρίτη παράγραφος του κειµένου; Δικαιολογήστε την απάντησή σας.
(Μονάδες 6)
Β.3. Δικαιολογήστε τη χρήση των εισαγωγικών σε  λέξεις του κειµένου. Τι προσδίδουν στο λόγο και το ύφος;
(Μονάδες 3)
 
Β.4α. Στις παρακάτω λέξεις που σας δίνονται να βρείτε συνώνυµα, χωρίς να αλλοιωθεί το νοήµα του κειμένου:
συγκρότησαν, εγωιστικό, ντόπιους, συναναστροφής, χειροπιαστό.
(Μονάδες 5)

Β.4β. Να βρείτε αντώνυμα για τις παρακάτω λέξεις που σας δίνονται:
έντονα, πλαταίνει, απόμακρο, επεκτείνεται, παύει.
(Μονάδες 5)

Β.5. Στην τελευταία παράγραφο του κειμένου να εντοπίσετε τους τρόπους  και τα μέσα πειθούς που χρησιμοποιεί η συγγραφέας.
(Μονάδες 6)
Γ. «Σε μια εκδήλωση που διοργανώνει ο Δήμος σας με θέμα «Πρόσφυγες και Μετανάστες», αναλαμβάνετε ως εκπρόσωπος του δεκαπενταµελούς συμβουλίου να εκφωνήσετε μία ομιλία, στην οποία θα προσπαθήσετε να αναδείξετε το γιατί µια πολιτισµένη κοινωνία δεν πρέπει να χαρακτηρίζεται από αντιδραστικές αντιλήψεις και μια σειρά από στερεότυπα σε βάρος των µεταναστών, αλλά να τις καταδικάζει στην πράξη και να τις αντικρούει. Ταυτόχρονα,  να υποδείξετε τρόπους µε τους οποίους αυτό µπορεί να επιτευχθεί» (500-600 λέξεις).
 (40 µονάδες )


Καλά Αποτελέσματα!


Βασίλης Βούλγαρης
Φιλόλογος