Η ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΣΚΟΥΡΑ

ΚΑΙ ΤΟ «ΤΟ ΚΛΕΙΔΙ ΤΗΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ»

ΣΤΙΣ ΑΚΑΔΗΜΙΕΣ ΤΗΣ ΑΠΕ

SKDAL

 

 

 

Τεράστια η προσπάθεια που καταβάλλεται από την ΑΠΕ Αγία Ελεούσα, προκειμένου οι ακαδημίες της να οργανώνονται και να λειτουργούν όλο και καλύτερα. Τόσο για την ομάδα, όσο, όμως, και για τα παιδιά της πόλης μας, καθώς ο πιο ιστορικός σύλλογος της Αγίας Βαρβάρας, είναι η μεγάλη αθλητική… κυψέλη, που αναδεικνύει την ιδέα του αθλητισμού στον κοινωνικό ιστό μας.

 

Οι προσπάθειες αυτές δεν σταματούν, καθώς με την ανάληψη της διοικητικής μέριμνας εκ μέρους του ΔΣ από τον παλαίμαχο ποδοσφαιριστή του συλλόγου κ. Μιχάλη Μουσούρη, ο οποίος έχει την Γενική Εποπτική Ευθύνη για τα τμήματα υποδομών, η ΑΠΕ ανεβάζει ρυθμούς και επίπεδα.

 

Σε αυτό το πλαίσιο, νέος Τεχνικός Διευθυντής των ακαδημιών, μεσούσης της σεζόν που ολοκληρώθηκε ανέλαβε ο κ. Νίκος Νταλαμπίρας (φώτο αριστερά), που εκφράζει τη «νέα σχολή» των Ελλήνων προπονητών, οι οποίοι εξειδικεύονται στην σύγχρονη ανάπτυξη ακαδημιών, όπου το παιχνίδι και ο αθλητισμός γίνονται ένα, όπου πέρα από τις ποδοσφαιρικές δεξιοτεχνίες, πρώτα διαπλάθεται ο χαρακτήρας, ακολουθεί το «χτίσιμο» της ομάδας (μέσω της έννοιας αλληλεγγύης) και κατόπιν έρχεται η περαιτέρω ποδοσφαιρική εκμάθηση.

 

Ο Νίκος Νταλαμπίρας, με πλάνο, σχέδιο, αλλά και όνειρα, για να μπουν σωστά θεμέλια στις ακαδημίες της ΑΠΕ Αγία Ελεούσα, εφαρμόζει ότι πιο πρωτοποριακό ισχύει στο σύγχρονο κόσμο των ακαδημιών.

 

Υπό αυτό το πρίσμα και κατόπιν εισήγησης του Τεχνικού Διευθυντή των ακαδημιών, ο σύλλογος της πόλης μας ανακοίνωσε ενόψει της νέας σεζόν την συνεργασία με την Αθλητική Ψυχολόγο κ. Γλυκερία Σκούρα (δεξιά φώτο).

 

Ο εν λόγω αθλητική ψυχολόγος, με ξεχωριστή εμπειρία πάνω σε αυτόν τον τομέα των νεαρών αθλητών, έρχεται και επιστημονικά να συμβάλλει στην ανάπτυξη των ακαδημιών του σωματείου.

 

Στην ευαίσθητη ηλικία αυτών των μικρών αθλητών, η κ. Σκούρα, έχει επισημάνει σε παλαιότερο άρθρο της, πως η συναισθηματική νοημοσύνη στο ποδόσφαιρο αποτελεί το κλειδί της επιτυχίας. Και μάλιστα η ίδια αναφέρει χαρακτηριστικά:

 

«Δεν είναι λίγες οι φορές που έχουμε δει αθλητές να μην μπορούν να ελέγξουν τα συναισθήματά τους, να έρχονται σε ρήξη με αντίπαλους παίκτες, αλλά ακόμη και με τους ίδιους τους συμπαίκτες ή τον προπονητή τους.

 

Πόσο λοιπόν μπορεί να επηρεάζει η συναισθηματική κατάσταση του ενός, το σύνολο μιας ομάδας; Η συναισθηματική νοημοσύνη τι ρόλο μπορεί να παίξει σε τέτοιες περιπτώσεις;

 

Τα συναισθήματα έχουν κυρίαρχο ρόλο στις διαπροσωπικές σχέσεις και οι δεξιότητες ενός αθλητή αναφορικά με αυτά είναι απαραίτητες για την εύρυθμη λειτουργία της ομάδας.

 

Η συναισθηματική νοημοσύνη αφορά στις πνευματικές ικανότητες που ο αθλητής καλείται να χρησιμοποιήσει για να αντιμετωπίσει καταστάσεις συναισθηματικά έντονες και έχει τέσσερις κύριους τομείς:

 

Αντίληψη των συναισθημάτων (τόσο των δικών μας όσο και των άλλων)

 

Ορθή χρήση των συναισθημάτων (προκειμένου να επιλέγουμε τις κατάλληλες για το πλαίσιο σκέψεις και συμπεριφορές)

 

Κατανόηση των συναισθημάτων (ποια είναι η αιτία που οδήγησε σε αυτό το συναίσθημα, ποιες ειναι οι συνέπειες που μπορεί να έχει)

 

Διαχείριση των συναισθημάτων (η ικανότητα να διαχειριστείς τα δικά σου συναισθήματα και των άλλων γύρω σου)

 

Σκεφτείτε λοιπόν έναν αθλητή συναισθηματικά «έξυπνο». Έχει την ικανότητα να αναγνωρίσει τόσο τα δικά του συναισθήματα όσο και των άλλων, να αντιλαμβάνεται την επίδραση τους στη συμπεριφορά τους και να τα διαχειρίζεται κατάλληλα προκειμένου να πετύχει τους στόχους του. Παράλληλα είναι σε θέση να συμπεριφέρεται κοινωνικώς αποδεκτά και να χειρίζεται σωστά δύσκολες καταστάσεις τόσο στον αγωνιστικό χώρο όσο και εκτός.

 

Ακόμη, «διαβάζοντας» τα συναισθήματα των άλλων ο αθλητής έχει την ικανότητα να διευκολύνει την επικοινωνία μεταξύ των συμπαικτών του και να αποτρέψει πιθανές ρήξεις, όπως και να τους προφυλάξει από ξεσπάσματα θυμού, προς όφελος της ομάδας του. Σχετικά με τους αντιπάλους ένας παίκτης με συναισθηματική νοημοσύνη εμφανίζει πολλά πλεονεκτήματα.

 

Είναι δυνατόν να αντιλαμβάνεται συναισθήματα φόβου και άγχους, αποκτώντας ψυχολογικό πλεονέκτημα απέναντί τους. Δεν είναι σπάνια η περίπτωση που θα προξενήσει ο ίδιος αρνητικά συναισθήματα στον αντίπαλο, αποσυντονίζοντάς τον.

 

Φυσικά ένας αθλητής μπορεί να χρησιμοποιήσει τα συναισθήματά του προκειμένου να πετύχει τη βέλτιστη απόδοση. Πιο συγκεκριμένα μπορεί να συγκεντρώνεται στο παιχνίδι και να αγνοεί τα άσχετα ερεθίσματα (π.χ. αποδοκιμασίες). Παράλληλα έχει τη δυνατότητα να αναγνωρίσει ποια ήταν τα συναισθήματα που είχε κατά την μέγιστη απόδοσή του και να προσπαθεί να τα «χρησιμοποιεί» στον αγωνιστικό χώρο.

 

Τα καλά νέα είναι πως η συναισθηματική νοημοσύνη είναι δυνατόν να αναπτυχθεί και να βελτιωθεί σε έναν αθλητή.

 

Ο αθλητικός ψυχολόγος είναι σε θέση με τα κατάλληλα ψυχομετρικά εργαλεία να διερευνήσει το επίπεδο συναισθηματικής νοημοσύνης του κάθε αθλητή, δουλεύοντας ατομικά ή με συλλόγους. Κατόπιν με την κατάλληλη καθοδήγηση ο αθλητής εκπαιδεύεται μαθαίνοντας μεθόδους με τις οποίες μπορεί να αναπτύξει αυτά τα χαρακτηριστικά και τις δεξιότητες, και να τις εξελίξει. Παρόμοια προγράμματα μπορούν να διενεργηθούν και με προπονητές ώστε να μάθουν τεχνικές για να επηρεάζουν την απόδοση των παικτών τους θετικά».

 

Η κ. Γλυκερία Σκούρα είναι Πτυχιούχος του Τμήματος Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α) και κάτοχος άδειας ασκήσεως επαγγέλματος ψυχολόγου.

 

Επίσης, είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών με ειδίκευση στην Αθλητική Ψυχολογία και την Ψυχολογία της Άσκησης από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (MSc. Sport and Exercise Psychology). Είναι Υποψήφια Διδάκτωρ στη Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (Σ.Ε.Φ.Α.Α) Αθηνών, όπως ακόμη, μέλος της ΕNYSSP (European Network of Young Specialists in Sport Psychology).

 

Στο επιστημονικό της πεδίο συμπεριλαμβάνεται η παροχή συμβουλευτικής και εφαρμογή ψυχολογικών τεχνικών σε πληθώρα αθλητικών σωματείων και συλλόγων, όπως και εξατομικευμένη εργασία με αθλητές διαφόρων αθλημάτων (στίβος, καλαθοσφαίριση, συγχρονισμένη κολύμβηση, πόλο, ρυθμική γυμναστική κλπ.), αλλά και η ψυχολογική υποστήριξη και καθοδήγηση ελίτ αθλητών με στόχο διεθνείς διακρίσεις.

 

Συνεργάζεται με την Κολυμβητική Ομοσπονδία Ελλάδος (Κ.Ο.Ε), το Εθνικό Κέντρο Αθλητικών Ερευνών (Ε.Κ.Α.Ε.) του ΟΑΚΑ και την Προεθνική Ομάδα Ποδοσφαίρου Αθηνών.



KOSMNEW